Facebooks Algoritme – hvad bliver vist?

facebooks-algoritme

Facebooks algoritme er det pointsystem, som Facebook viser opslag efter.

“Jeg er bange for at spamme dem, der følger min side”
Det hører jeg rigtig mange sige.
– og det er sagt i forbindelse med frygten for at lave for mange opslag.

Den frygt vil jeg  dog rigtig gerne mane til jorden med det samme.
Risikoen for, at du spammer med opslag fra din side er meget lille.

Facebooks algoritme gør, at det faktisk kan være meget få, der ser dine opslag.
… i al fald så længe, at du har svært ved at få folk til at reagere på dine opslag.

 

Facebooks Algoritme giver pluspoint for indhold..

Facebooks algoritme ser først og fremmest på, om dit INDHOLD er relevant.
– er det noget, som dine følgere kan bruge til noget?

Men hvordan kan Facebook se det?

Facebook ser efter, hvor LANGT dit indhold er – altså; hvor lang er teksten.
– og så ser den på, hvor LANG TID din følgere ser på dit opslag, inden de scroller videre.

 
▂ ▃ ▅ ▆ █ Facebook giver point for langt indhold, der er RELEVANT for dine følgere █ ▆ ▅ ▃ ▂

 
Facebooks algoritme
Facebooks algoritme giver pluspoint for reaktioner..

Når du skriver en længere tekst til dit billede, så kommer der en [MERE] link i teksten.
– Når dine følgere klikker på [MERE] giver det pluspoint.
HVORFOR?
Fordi Facebook kan se, at dit indhold er så relevant, at din følger gerne vil læse det hele.

Det kræver, at din tekst virkelig også ER relevant for din læser.
At den er spændende, sjov, interessant, etc.
 

Når din følger LIKER (Synes godt om) dit opslag, giver Facebooks algoritme point.
HVORFOR? Fordi din følger synes, det er et godt opslag.

Når din følger KOMMENTERER på dit opslag, giver Facebooks algoritme point.
HVORFOR? Fordi det viser Facebook, at din følger er så interesseret, at vedkommende vil bruge TID på at kommentere.

Når din følger DELER dit opslag, giver Facebooks algoritme point.
HVORFOR? Fordi det viser Facebook, at dit indhold er så godt, at dine følgere vil anbefale det til andre.

 

Hvordan virker pointsystemet så?

Overordnet set virker det sådan, at reaktionerne på dit opslag bestemmer,
hvor meget opslaget bliver set på andres nyhedsvægge.
Jo flere reaktioner – des flere ser det.

MEN Facebook har også en finte der hedder,
at jo hurtigere dit opslag får en reaktion
– des længere tid vil det blive vist til andre.

ALTSÅ:
Dit opslag skal gerne have reaktioner kort tid efter, at du har lagt det på din side
– og så skal det have så mange reaktioner som muligt.

Derudover er der mange andre småting, som Facebook giver point for
– som Facebook ikke har lyst til at fortælle om.
Men vi kan godt regne med, at det er FØLGEREN der er fokus på.

 

Hvad giver så minuspoint i Facebooks Algoritme?

Hvis din side har rigtig mange følgere der IKKE REAGERER,så giver det minuspoint.
HVORFOR? Fordi Facebook så kan se, at din side ikke er interessant for følgerne.

Minuspoint i Facebooks algoritme gør, at det bliver sværere at få dine opslag vist på andres nyhedsvæg.

Det handler altså ikke om at have så MANGE følgere som muligt
– men om at have så mange AKTIVE følgere som muligt

▂ ▃ ▅ ▆ █ Brug derfor ikke konkurrencer til at få nye følgere █ ▆ ▅ ▃ ▂

 

PUHA! Er det så bare komplet umuligt at blive set?

Nej!
Men det kræver, at du hele tiden har fokus på dine følgere.
Du skal øve dig i at lave opslag, der giver flere reaktioner.

Du kan få 5 tips til at opnå flere reaktioner på dine Facebook opslag her:5 tips til at opnå bedre reaktioner på dine facebookopslag

Tag ét skridt ad gangen
og så er du rigtig godt på vej!

-Maiken

Del gerne med dine kunstvenner: