Hvorfor skal jeg skrive nyhedsbrev?

hvorfor-skal-jeg-skrive-nyhedsbrev

Hvorfor skal jeg skrive nyhedsbrev?
Det er et spørgsmål, som en del kunstnere – og måske også du – bokser med.

Hvad er egentlig meningen med at skrive et nyhedsbrev?
“Jeg bruger jo Facebook”, tænker du måske…
“..så hvorfor skal jeg skrive nyhedsbrev?”
Men et nyhedsbrev kan noget, som Facebook – eller andre sociale medier – ikke kan.

Før jeg kan svare på spørgsmålet ”Hvorfor skal jeg skrive nyhedsbrev”,
så er det dog vigtigt at begynde et lidt andet sted.

 

Det handler om mål

Før vi går videre, er jeg nødt til at stille dig nogle spørgsmål:
Hvad vil du gerne have, at der sker, når du viser din kunst?
Hvad skal dem, der ser din kunst, gøre?

Sæt dig lige et øjeblik og tænk over dette.
Vil du gerne vise din kunst, fordi du synes, at det er hyggeligt?
Måske er målet, at du kan sparre med andre kunstnere om din kunst?
– så er Facebook, Instagram og Pinterest rigtig fint!
Så er svaret på spørgsmålet “Hvorfor skal jeg skrive nyhedsbrev” den,
at det behøver du måske ikke – så er det et hygge valg 🙂

Hvis du derimod gerne vil sælge din kunst;
så er det vigtigt at have styr på, hvad forskellen er, på de to måder at vise din kunst på.

 

Forskellen på at råbe om- og på at fortælle om din kunst

råber i nyhedsbrevVi tænker ikke over det…
For Facebook har trænet os godt.
Vi deler alt muligt på Facebook – lige fra billeder af katte; til opslag med andres konkurrencer.

Vi deler andres opslag, fordi vi synes de er interessante
– og vi opfordrer vores venner til at dele. Vi råber!
Hvis jeg Liker dit opslag, så bliver det måske vist på mine venners nyhedsvæg.
De har ikke bedt om at se dit opslag – for dem er det støj.

Når vi råber, viser vi ting som ikke nødvendigvis er interessante for dem, der ser det.
Også på vores kunstsider.

Dem, der har Liket din kunstside, vil gerne følge med.
Måske fordi de kender dig; eller synes, at det er spændende at følge din kreative proces.
Men de er ikke nødvendigvis interesserede i at købe noget af din kunst.
– så når du begynder at fortælle om salg af kunst, så synes de, at du råber.

Det giver et godt svar på “Hvorfor skal jeg skrive nyhedsbrev?”
Derfor skal jeg skrive nyhedsbrev

Det er nemlig noget helt andet med en E-mail
– med et nyhedsbrev.

Et nyhedsbrev kommer kun ud til dem, der selv har bedt om det.
Ulla har taget aktiv stilling til, at hun gerne vil høre din fortælling
– uanset, hvad du siger. Ellers melder Ulla sig bare fra listen igen 🙂
Her kan du altså godt fortælle om salg af din kunst, uden at du råber. Her fortæller du om din kunst, din proces, dine tilbud og dine udstillinger – og når Ulla åbner dit nyhedsbrev er hun interesseret.

 

Så er vi tilbage ved spørgsmålet: “Hvorfor skal jeg skrive nyhedsbrev?”

Det skal du, fordi det er HER, at du taler til dem, der virkelig er interesserede.

Derudover er der nogle andre, helt grundlæggende ting, som er vigtige at pointere, når du spørger: ”Hvorfor skal jeg skrive nyhedsbrev”:

    • Ulla kan selv bestemme, hvornår hun læser din mail – og hun går ikke glip af den i en nyhedsstrøm.
    • Rigtig mange mennesker tjekker deres e-mail mindst én gang om dagen.
    • Modtageren har tillid til dig – ellers havde Ulla ikke givet dig sin mailadresse.
    • Det er gratis at skrive nyhedsbrev (Mailchimp koster først noget efter +2000 tilmeldte).
    • Det er bestilt reklame – Ulla har selv bedt om at få dine tilbud og salg i indbakken.
    • Du kan hurtigt vise hen til købssiden på din hjemmeside – eller give en mail.
    • Du kan give dig god tid til, at få skrevet den gode fortælling – og du har pladsen til det.
    • “Hvorfor skal jeg skrive nyhedsbrev” giver sig selv, når du ser statistikken for åbninger og kliks.

Der er altså rigtig mange grunde til, at du skal skrive et nyhedsbrev.

Så jeg håber, at du har fået svaret på “Hvorfor skal jeg skrive nyhedsbrev” 🙂

 

Men “Hvorfor skal jeg skrive nyhedsbrev?”
kan også belyses fra en anden vinkel

Hvorfor skal jeg skrive nyhedsbrevNår du skal skrive et nyhedsbrev, så skal du være klar i spyttet.

Du skal skrive, så Ulla forstår, hvad du siger – og hvad du vil have hende til at gøre.

……og det er ikke altid bare sådan lige..
Det kræver en del øvelse. Men bare rolig – det kommer!

 

Men først og fremmest kræver det, at du selv er klar over, hvad du vil sige.
Du skal altså have styr på, hvad din fortælling er!

    • Hvor er du, i din proces?
    • Hvor er du på vej hen?
    • Kender du dine egne styrker og svagheder?
    • Har du nogle klare mål – og har du taget stilling til, hvordan du vil nå dem?
    • Kender du dine egne priser?
    • Kender du kundernes formåen i forhold til priser?
    • Hvorfor skal jeg skrive nyhedsbrev?

Når du så spørger igen: “Hvorfor skal jeg skrive nyhedsbrev?”, så er svaret også;
fordi det giver dig chancen for at stoppe op og se på situationen lige nu – at gøre status.
– og så vende det til noget, som læseren synes er relevant  😉

Jeg skal nok skrive meget mere om, hvilke værktøjer du kan bruge til at skrive et nyhedsbrev.
Hvis du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du besked, når artiklen er klar.

Indtil da kan du tænke over dine egne svar til:
“Hvorfor skal jeg skrive nyhedsbrev?”

– Maiken

Del gerne med dine kunstvenner: