Målsætning for din markedsføring

Målsætning for din markedsføring

Har du lavet en målsætning for din markedsføring?

Har du tænkt over, HVORDAN du vil sælge din kunst?
- sådan rigtigt?

Eller følger du udelukkende strømmen?
Den tanke, at når alle andre bruger Facebook, hjemmeside, Instagram, etc
- så gør jeg det også.

Et mål uden en plan er kun et ønske

Drømme er der garanteret nok af 🙂
Det kræver bare noget mere end at drømme, hvis du skal komme længere ud med din kunst.

målsætning-sociale medier

Når du sætter en målsætning for din markedsføring, er det vigtigt, at du har en plan.
Du kender sikkert fornemmelsen af, at have en masse idéer og ønsker - men de roder alle rundt oppe i dit hoved
...og ender med ikke at blive til noget.

Sådan kan den kreative hjerne spille os et puds! 😀
Det forbliver ved idéer og drømme - fordi der så hurtigt kommer nye.

MEN...
Du kan selv gøre rigtig meget, for at din drøm går i opfyldelse.

Der findes en model, der kan hjælpe dig med at sætte mål.
Den hedder SMART-modellen.

Denne model gør dine mål KONKRETE, MÅLBARE og OPNÅELIGE.
Modellen hjælper dig til at holde styr på dine mål - og den hjælper dig med at kunne evaluere på, om det du gør virker.

målsætning-smart

En målsætning for din markedsføring via SMART-moddellen

S - Specifik  → Kort beskrivelse af et KONKRET mål
M - Målbart → Lav KONKRET beskrivelse af HVORNÅR du har nået dit mål
A - Attraktivt → Hvad er DIN MOTIVATION for at nå målet
R - Realistisk → Du skal tro på, at du kan nå målet
T - Tidsbestemt → Sæt KONKRET tid på

SMART-modellen kan bruges til alle typer af mål - både de store og de små.

  • Mål for salg af billeder
  • Mål for antal følgere
  • Mål for antal nye kunder
  • Mål for branding
  • Mål for indtjening
  • Mål for antal udstillinger
  • Mål antal tilmeldte til nyhedsbreve
  • etc. etc.
Målsætning for din markedsføring

Her kommer en nærmere forklaring af de forskellige punkter i SMART-modellen

S- specifik

For at kunne være helt specifik omkring dit mål, så er du nødt til at tænke nogle tanker først:

  • HVAD vil jeg opnå med mit mål? (Salg? Branding? Nye følgere?)
  • HVORFOR vil jeg gerne nå det mål? (Udvidde kundegruppe, komme tættere på gallerier, etc.)
  • HVEM/HVAD skal involveres, for at jeg kan nå mit mål? (annoncer, blogger, følgere, etc.)

Når du har tænkt de 3 punkter igennem - så kan du skrive din helt specifikke målsætning for din markedsføring ned.
F.eks. Mit mål er; at opnå 1000 (aktive) følgere, på min Facebookside. Jeg vil opnå målet gennem brug af: annoncer, konkurrence, delinger.

M- målbart

Det er absolut nødvendigt at lave en målsætning for din markedsføring, der rent faktisk kan måles 🙂

  • Hvordan ved jeg, at jeg har nået mit mål? (Har nået et bestemt antal følgere, har solgt et bestemt antal billeder, etc.)
  • Hvad er mit succeskriterie for målet? (At jeg sælger antal ønskede billeder - til folk jeg ikke kender i forvejen)
  • Hvad har ændret sig, når jeg har nået mit mål? (kommentar til alle mine billeder på Facebooksiden, etc.)

Så skal du skrive det målbare ned.
F.eks. Målet er nået når.... der er kommet 1000 følgere og der er kommentar til alle mine opslag.

A- attraktivt

En målsætning for din markedsføring skal være attraktiv for DIG at nå - og at arbejde med.
Det nytter ikke at sætte mål omkring flere følgere; hvis du ikke er motiveret for det
- for så GØR DU IKKE INDSATSEN!

Stil derfor dig selv disse spørgsmål:

  • Hvilken værdi giver det mig, når jeg når mit mål?
  • Hvad drømmer jeg om?
  • Hvad er målet et skridt henimod?
  • Hvordan hjælper din målsætning for din markedsføring dig fremadrettet?

Skriv motivationen ned.
F.eks. Min motivation er, at når jeg får flere aktive følgere, så spreder mine billeder sig mere og jeg får større mulighed for at sælge

R- realistisk

Det er super vigtigt, at du er REALISTISK omkring din målsætning.
Hvis du sætter urealistske mål, kommer du til at "knække nakken" - og så mister du motivationen.
MEN - du skal heller ikke lave en målsætning for din markedsføring, der er FOR UAMBITIØST; for så mister du også motivationen. Det må gerne lige kradse i behovet for, at du holder dig lidt på tæerne.

Stil dig selv disse spørgsmål:

  • Tror jeg på, at jeg kan nå mit mål?
  • Hvad er mine erfaringer fra tidligere?
  • Hvilke udfordringer kommer jeg til at møde på vejen?
  • Hvordan tackler jeg udfordringerne?

En realistisk målsætning for din markedsføring kan derfor hedde:
På baggrund af tidligere erfaring med annoncer og konkurrence ved jeg, at jeg har mulighed for at nå op på 1000 følgere ved at bruge disse værktøjer. Udfordringen kan være, at premien ikke rammer et ønske om at deltage; eller at annoncen rammer den forkerte målgruppe. Jeg kan lave ny annonce - gennemføre konkurrencen og bruge erfaringen til næste gang.

T- tidsbestemt

Det er vigtigt at være KONKRET omkring tidshorisonten; så du har mulighed for at evaluere på din målsætning for din markedsføring
- så det ikke bare bliver et flydende mål; men et mål, som du kan evaluere på.

Målet skal helst ikke være FOR langt ude i fremtiden - så lav hellere delmål; med kortere tidsfrister.

F.eks. Jeg vil nå målet inden der er gået 1 måned

Nu har du tænkt tankerne og kan skrive din brugbare målsætning for din markedsføring ned:

Mit mål er; at opnå 1000 (aktive) følgere, på min Facebookside i løbet af den næste måned(evt. dato).
Målet er nået når.... der er kommet 1000 følgere og der er kommentar til alle mine opslag.

målsætning evaluering

En udviddelse kan være, at du også skriver, hvordan du vil evaluere på målet
F.eks. Jeg ser på, hvor mange følgere mine annoncer har givet - og om der er kommet kommentar fra nye følgere

På den måde kan du se, hvad årsagen til manglende resultater kan være
- og du kan se på, hvordan du skal gøre det bedre fremadrettet.
ELLER du kan se, hvad der virker - og bruge det aktivt fremover.

God fornøjelse med at lave en målsætning for din markedsføring.

Skriv endelig, hvis du har spørgsmål.
Enten her - eller på facebooksiden.
- Maiken

Del gerne med dine kunstvenner:

3 thoughts on “Målsætning for din markedsføring

Comments are closed.