SEO på din hjemmeside

”Kunne du tænke dig at skrive et indlæg omkring SEO til min blog?”

Maiken sendte en besked over Messenger for nogle måneder siden.
Maiken og jeg har oprindeligt mødt hinanden online. Og senere stødte vi på hinanden til en workshop.

Vores relation startede på nettet.
Jeg elsker denne online verden – den er så dejlig bekvemmelig stor, og nu skal jeg fortælle dig lidt om, hvordan Google fungerer.

SEO ved Jette Heine

Jeg hedder Jette Heine og ejer firmaet RelationME.

Her rådgiver jeg og underviser i SEO og kundeservice på nettet.

Kendetegnende for mine kunder er et ønske om selv at stå for deres online markedsføring.
Derfor er de interesseret i at vide, hvad der skal til for at blive fundet i Google, og få besøg af sine potentielle kunder.

Jeg vil fortælle dig om, hvad du selv kan gøre, for at trække mere trafik ind på din hjemmeside

- og hvordan du guider dine læsere rundt, så de ikke forlader dig for tidligt.

Fordele ved at vide noget om SEO  selv

Ved at styre sin markedsføring selv, kan man hurtigere afprøve nye ideer samt tilpasse sig de ændringer der sker i markedet. Det er dig der er tættest på dine kunder og du ved hvad de ønsker sig.

Derfor er det også dig, der er allerbedst til at ”tale” direkte til dine kunder og tilbyde det rette produkt på det rette tidspunkt.

Du skal kende de 5 elementer i SEO, og du skal arbejde med dem, hver gang du opretter en ny side, et nyt blogindlæg eller et nyt produkt. De 5 elementer kommer vi til lige om lidt.

 

Det hele starter i Google søgeresultat

Google er den søgemaskine, der står for de fleste søgeresultater i verden, og derfor optimerer vi efter at blive fundet i Google.

SEO står for Search Engine Optimization, som på dansk kaldes Søgemaskineoptimering.

Søgemaskineoptimering foregår i det organiske søgeresultat. SEO er ikke annoncer (AdWords) og SEO er ikke lokalresultaterne (MyBusiness) i Google søgeresultat.

Det hele starter i Google søgeresultater – derfor skal du også starte her.

 

Vær præcis og  giv relevante  informationer

I SEO drejer det sig om at guide både søgemaskinerobotter og mennesker. Søgemaskinerobotter guides via søgeord og links. Mennesker guides via tekster og billeder.

Du skal betragte Google som din online salgsassistent. Det betyder at du skal sørge for at give så mange informationer som muligt og informationerne skal være relevante.

Det handler om at få Google til at vise links til din hjemmeside, når din målgruppe søger efter det du tilbyder.

Du må aldrig lokke nogen til under falske forudsætninger. Det er ikke i Googles interesse at sende trafik videre til sider, der ikke er relevante.

 

SEO i praktis

SEO punkter ved Jette Heine

SEO fungerer bedst, når du arbejder på din hjemmeside jævnligt.

Det betyder at det er bedre at lave lidt hver uge end at samle sammen og lave en helt masse en gang om måneden.

Jo mere du øver dig jo mere fortrolig bliver du med dit SEO arbejde

Dette indlæg fortæller om de 2 første punkter, som du kan øve dig på.
De næste 3 punkter uddybes i indlægget "SEO værktøjer"

 

1. META-DATA (skiltene ind til din hjemmeside)

Det starter i Google søgeresultat. Her møder din målgruppe dig første gang. Her skal du sørge for at tage godt imod dem. Sørg for relevant information om, hvad man kan få, når man klikke videre på dit link.

Det er linkteksterne i Google søgeresultat, jeg taler om:

SEO Meta tekst

Det er dine skilte ind til din hjemmeside.

Og der findes et skilt til hver eneste side (underside) på din hjemmeside.
Disse tekster kan du selv indtaste, så derfor skal du naturligvis udnytte dette.
De fleste CMS hjemmesidesystemer kan efterhånden håndtere denne funktion. Måske skal der installeres et plugin eller et modul (spørg supporten for dit hjemmesidesystem).

Når du udfylder dine siders META-DATA skal du forholde dig til, hvad det er siden tilbyder eller handler om.

Vær hele tiden tydelig i teksten. Hvor ender man henne på din hjemmeside, når man klikker videre fra søgeresultatet. Den information du indtaster skal svare til de informationer, der findes inde på siden.

 

Den blå tekst:

  • Titel tag, er den tekst Google bruger til at indeksere din side efter. Sørg for at udnytte pladsen med relevant information omkring det, der er på din side
  • Du har omkring 51‑69 anslag (512 pixels).
  • Brug pladsen til at skrive dit domænenavn. Udnyt pladsen til information, der støtter dit fokussøgeord - og den information søgeordet findes sammen med.
  • META‑DATA tekster du selv indtaster, er ikke synlige andre steder end i Google søgeresultat.

 

Den grønne tekst:

  • URL, er navnet på din side og den adresse siden har på internettet. Når du opretter nye sider, er det en god idé at lade sidens fokussøgeord indgå i navnet.
  • Så snart du har udgivet en side, har den en adresse i Google. Hvis du fortryder navnet, skal du oprette en ny side med det nye navn, og omdirigere den forkerte side.

 

Den sorte tekst:

  • Meta Description, er tekst til dine læsere. Denne tekst skal være en lækker teaser, der beskriver det, der findes på siden.
  • Husk at indsætte sidens fokussøgeord i denne
  • Du har 156 synlige anslag (920 pixels).
SEO Meta tekst

I eksemplet ovenfor, linkes der ind til en oversigt, hvor man kan foretage et yderligere valg.

Det beskrives på denne måde: ”… roser i mange varianter….”.

I beskrivelsen (den sorte tekst under linker) står der: ”Kæmpe udvalg af roser…”, hvilket yderligere bekræfter, at et klik på dette META-DATA sæt, vil sende os videre til en oversigt eller et udvalg

– et sted hvor der kan foretages et yderligere valg.

Dette er det vigtigste i din SEO:

– vær præcis, så den trafik der sendes ind på din hjemmeside, altid sendes det rigtige sted hen.

 

 

2. SØGEORD (tråden mellem alle de andre elementer - det ord, du vil FINDES på)

Du skal igen være præcis når du arbejder med dine søgeord. Du kan kun have 1 fokussøgeord pr. side.

I eksemplet ovenfor er sidens fokussøgeord: Roser.
Det betyder at Roser skal indgå andre steder på samme side.

Det er vigtigt at sige, at et fokussøgeord godt kan bestå af flere ord; en søgeterm.

I eksemplet ovenfor fra Jespersplanteskole.dk vil der være mange sider, der omhandler Roser.
Men du kan ikke bruge ”Roser” som fokussøgeord til mere end én af siderne.
Det løser du ved, at tildele de andre sider et fokussøgeord, der består af flere ord. F.eks: ”Storblomstrende Roser” og ”Høje engelske roser”.

Det vigtige er, at du benytter kombinationen ”Storblomstrende Roser” i samme kombination, hver gang du arbejder med SEO elementerne for den side, du har tildelt denne søgeordskombination.

 

Sådan placerer du dine siders fokussøgeord

Placeringen af fokussøgeordet for siden der omhandler ”Storblomstrende Roser” vil være således:

META-DATA

”Storblomstrende Roser” skal forekomme i META-DATA (både i det blå link og den sorte tekst, og gerne i den  grønne, hvis  muligt)

WEB-­TEKST

”Storblomstrende Roser” skal stå i første overskrift inde på siden, og indgå naturligt nogle gange gennem TEKSTEN

BILLEDER

”Storblomstrende Roser” skal indgå i navn, titlen og ALT-­‐‑tekst på de BILLEDER, der illustrerer, at siden  handler  om  Storblomstrende Roser

LINKBUILDING

Laver du et LINK fra en anden side ind på siden ”Storblomstrende Roser” skal fokussøgeordet indgå i linkteksten

NB! Du skal ikke anvende ” (anførselstegn) rundt om dine fokussøgeord, det er blot for at illustrere her.

 

SEO værktøjer
Del gerne med dine kunstvenner:
Posted Under