SEO værktøjer – vol. 2

Jette fortæller om SEO værktøjer.

 

SEO ved Jette Heine

Jeg hedder Jette Heine og ejer firmaet RelationME.

Her rådgiver jeg og underviser i SEO og kundeservice på nettet.

Jeg vil fortælle dig om, hvad du selv kan gøre, for at trække mere trafik ind på din hjemmeside

- og hvordan du guider dine læsere rundt, så de ikke forlader dig for tidligt.

Her er dine 5 SEO værktøjer

  1. Meta-data
  2. Søgeord
  3. Webtekster
  4. Billeder
  5. Linkbuilding

 
Læs om de 2 første SEO værktøjer i indlæget "SEO på din hjemmeside" her

SEO værktøjer

 

3. WEB‑TEKSTER (taler til læseren og guider hele vejen)

Sørg for at din læser med det samme kan se, at det er den rigtige side, han eller hun er landet på.
Dvs. at den første overskrift man møder skal indeholde sidens fokussøgeord.

 

SEO overskrifter

Du skal anvende de mulige tekst‑formateringer der findes i din tekst‑editor, når du arbejder med dine WEB‑TEKSTER.

En overskrift der ikke har koden H1 eller overskrift‑1 betragtes ikke som en speciel vigtig tekst for Google.

Og den første overskrift er en meget vigtig tekst, der både guider din læser og guider Google.

Derfor skal du anvende korrekt overskriftkode

MEN; der må kun være 1 H1 eller Overskrift-1 pr side. Brug H2, H3, etc. til under overskrifter

 

 

På nettet læser vi i sektioner.
Derfor er det vigtigt, at du arbejder med at inddele dine tekster i mange afsnit.

Det vil i starten forekomme dig en smule unaturligt, fordi det strider lidt i mod den måde, du lærte at skrive stil på i skolen.

Tekster på nettet læses anderledes.
Vi starter ikke blot fra toppen og læser hele vejen til enden.
På nettet scanner vi.

Derfor er det vigtigt, at du sørger for luft på dine sider.

Luft hjælper også visuelt med inddeling og øger læsevenligheden.

Indsæt også overskrifter over dine afsnit. Det gør det lettere for en læser at orientere sig. Det er hurtigt at lave et tjek, om siden indeholder informationer, der er værd at gå dybere ned i.

 

WEB‑TEKSTER med samme information, men visuelt forskelige

 

Der er ofte flere hjemmesider, der kan tilbyde den samme information.

Men måden informationen præsenteres på kan være meget forskellig.

Og det kan få konsekvenser for den placering en side får i Google søgeresultat.

En tekst der blot indeholder skrift og et par få linjeskift vil ikke være så attraktiv som den tekst, der er opdelt i afsnit med overskrifter og evt. også har et par relevante billeder indlagt.

Det betaler sig at gøre det let for sine læsere.

SEO opbygning

 

Google vurderer også værdien af din side, ved at måle hvor længe en læser opholder sig inde på din side.
For dig handler det om at holde din læser interesseret i dit indhold.

En tekst der er inddelt og har tydelige overskrifter, vil meget ofte blive læst mere grundigt end en tekst, der blot består af ét langt tekststykke.
Det kan lyde forkert, men facts er at overskuelighed vinder stort på nettet.

Øv dig i at bruge effekter, der gør det let at overskue dine sider.
•    Afsnit
•    Overskrifter
•    Billeder
•    Punktopstilling

 

4.BILLEDER (hjælper til forståelse)

Mht. brug af billeder på din hjemmeside, er der en række rigtige gode muligheder for at optimere.
Også her skal du igen tænke på både Google og dine læsere.

Et billede på en side skal passe med det indhold det placeres i.
Et billede skal skabe harmoni og understøtte informationerne i teksten.

 

SEO billeder

Ikke som på sociale medier
–på din hjemmeside skal du billedbehandle inden du uploader

Sørg for at beskær og komprimer dine billeder inden du uploader til din hjemmesides mediebibliotek.
De fleste billedbehandlingsprogrammer har funktionen Gem-til-web.
Hent evt. en guide til gratis billedbehandling

Et billede der er for tungt og for stort kan have indflydelse på din hjemmesides indlæsningshastighed.
Og det kan skade din placering i Google.

 

Når du har klaret det med at billedet passer til teksten, har du styr på dine læsere.
Så skal du også have styr på Google.

Google kan ikke se hvad dit billede forestiller, så her er du nød til at bruge et par andre effekter.

Et billede skal navngives så det passer til den side det skal placeres på. Gerne med sidens fokussøgeord.

Når du har indsat billedet på den rette side, har du mulighed for at udfylde nogle tekstfelter for billedet. Disse tekstfelter benytter Google. Der er tale om felterne Titel‑tekst og ALT‑tekst.

Skriv en kort Titel på dit billede indeholdende sidens fokussøgeord. Herefter skriver du en kort beskrivelse i ALT‑tekst‑feltet, også indeholdende sidens fokussøgeord.

Før du uploader til din hjemmesides mediebibliotek

•    Beskæring
•    Navngivning (m/sidens fokussøgeord)
•    Komprimering

Når du har indsat billedet på den rette side

•    Udfyld Titel‑felt (m/sidens fokussøgeord)
•    Lav kort billede beskrivelse i ALT‑felt (brug sidens fokussøgeord)

 

 

5.LINKBUILDING (dit stisystem på nettet)

Links binder alle sider sammen på nettet. Der findes 3 typer af links:

•    Interne links
•    Udgående lnks
•    Indgående links

Og du skal sørge for at have en blanding af alle 3 typer.

 

 

Start med at lave links mellem dine sider internt på din hjemmeside, men kun til side, der er relevante at gå videre til.

Et link skal fungere som en anbefaling og som guide for dine læsere.

Når en læser ender i bunden af en side på din hjemmeside, er det smart at have en anbefaling parat.

Overvej hvor du vil anbefale din læser at ”gå hen” i det næste step.

Det er altid lettere at følge en anbefaling fremfor at gå tilbage til topmenuen, hvor der er mange flere valgmuligheder.

 

Ideer til udgående og indgående links

Kig rundt i dit netværk og på dine samarbejdspartnere.
Det kan være du kan linke ud til kunstudstillinger eller gallerier.
Og du kan måske få et link fra Galleriets hjemmeside ind til din side.

Måske kan du linke til der, hvor du køber materialer.
Måske kan du skrive en anbefaling omkring produkterne og få et link retur.

Det vigtigste er at links skal være relevante.
Google vurdere dine links efter relevans, og efter hvor store de hjemmesider er, som du linker til og får link fra.

Det virker rigtig godt at få en anbefaling (et link) fra en stor velrenommeret hjemmeside.

 

Lad udgående links åbne i ny fane (nyt vindue)

Når du linker ud fra din hjemmeside, er det smart at få linket til at åbne i et nyt vindue.
På den måde sikre du dig, at din egen hjemmeside stadig har en fane åben i læserens browser.
Det betyder, at det er let for din læser at komme tilbage til din hjemmeside, hvis det ønskes.

 

 

God fornøjelse på nettet
– måske ses vi i Google

Venligst Jette Heine

 

 

Find Jette og hendes viden om SEO værktøjer her:

Facebook
Instagram
LINK TIL SEO GUIDE

Del gerne med dine kunstvenner:
Posted Under

One thought on “SEO værktøjer – vol. 2

Comments are closed.